Hiilineutraali digitoimisto

Olemme pienentäneet oman hiilijalanjälkemme lähelle minimiä ja kompensoineet jäljelle jäävät kasvihuonekaasupäästöt vuodesta 2021 eteenpäin.

Vanhempi nainen joka hymyilee ja katsoo suoraan eteenpäin.

Grand One 2024 Ekologisin verkkopalvelu

Usean vuoden vastuullisuus- ja hiilineutraaliustyömme palkittiin voitolla vuoden 2024 Grand One -kilpailun upouudessa kategoriassa Ekologisin verkkopalvelu! 😊🎉

Suurkiitokset asiakkaallemme Kansalaisfoorumille, joka huomioi vastuullisuusnäkökulmat tarjouspyynnöstä alkaen, sekä tietysti omalle tiimillemme ja Noon Kollektiiville. Lämmin kiitoksemme myös kilpailun järjestäjille ja tuomareille tämän erittäin tärkeän kategorian lisäämisestä. 💚

Voittaneen työn esittely

Palkitut työt ja perustelut

Kategorian kuvaus

Kansalaisfoorumin kirjoitus voitosta

Kuva Grand One 2024 kunniakirjasta

Koodia Suomesta ry:n hiilineutraaliusmerkki

Koodia Suomesta hiilineutraaliusmerkki

Koodia Suomesta ry perusti keväällä 2022 Hiilineutraali yritys -merkin, jonka avulla alan yritykset voivat osoittaa toimivansa hiilineutraalisti.

Merkki auttaa sekä alan yrityksiä toimimaan ilmastoviisaasti että myös ostajia tekemään ilmastoviisaampia hankintapäätöksiä. Merkin saadakseen yrityksen tulee laskea oman hiilijalanjälkensä vuosittain alalla yleisesti käytössä olevien menetelmien mukaisesti. Lisäksi yrityksen tulee sitoutua minimoimaan omaa hiilijalanjälkeään sekä kompensoimaan hiilijalanjälkensä vähintään vuosittain.

Konseptolla on ollut kyseinen merkki vuodesta 2022, eli alkaen vuoden 2021 päästöistä. Merkki myönnettiin ensimmäisenä meille sekä oululaiselle konenäköratkaisuihin ja teollisuusohjelmistoihin erikoistuneelle Hiottu Oy:lle.

Ilmastotekoja tarvitaan kiireesti

Internet vastaa nykyisin merkittävästä osasta maailman sähkönkulutusta ja näin ollen myös hiilidioksidipäästöistä. Internetin sähkönkulutus ja hiilidioksidipäästöt suhteessa siirrettyihin tietomääriin ovat laskeneet viime vuosina nopeasti, mutta toisaalta siirretyt tietomäärät ovat kasvaneet sitäkin nopeammin. Internetin parissa työskentelevillä on suuri vastuu tämän ongelman ratkaisemisessa.

Olemme pienentäneet oman hiilijalanjälkemme lähes minimiin ja kompensoimme jäljelle jäävät kasvihuonekaasupäästöt kaksinkertaisesti luotettavien palveluntarjoajien avulla, mikä tekee meistä hiilineutraalin yrityksen. Lisäksi pyrimme jatkuvasti kasvattamaan hiilikädenjälkeämme sekä ideoimaan uusia keinoja ekologisuutemme parantamiseksi. Tarkempi kuvaus toimistamme löytyy seuraavista luvuista.

Toivomme lämpimästi, että niin asiakkaamme, kilpailijamme kuin muutkin organisaatiot osallistuisivat kanssamme ICT-alan hiilineutraaliusmatkalle!

Taustaa ja terminologiaa

Ilmastonmuutos uhkaa koko ihmiskuntaa ja sen torjumiseen tarvitaan kaikkia, jokaista omien vaikutusmahdollisuuksiensa ja resurssiensa mukaan. Yritysten osuus globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä on merkittävä, jolloin myös yritysten vastuu päästöjen vähentämisestä on suuri.

Hiilikädenjälki tarkoittaa toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastohyötyjä, eli sen mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseksi muualla. Hiilikädenjälkeä voi olla vaikea arvioida tarkasti, koska kyseessä on yrityksestä riippumaton ja ulkoisista tekijöistä, esimerkiksi vaihtoehtoisista ratkaisuista, riippuvainen asia. Hiilikädenjälkeä tulee kasvattaa.

Hiilijalanjälki tarkoittaa jonkin toiminnan, tuotteen tai palvelun aiheuttamaa ilmastokuormaa, toisin sanottuna paljonko niiden elinkaaren aikana syntyy kasvihuonekaasupäästöjä. Hiilijalanjäljen mittarina käytetään yleensä hiilidioksidiekvivalenttitonneja (tCO2e). Hiilijalanjälkeä tulee vähentää.

Hiilineutraalius tarkoittaa, että yrityksen toimien seurauksena hiiltä sitoutuu, tai kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään, vähintään yhtä paljon kuin niitä toiminnan seurauksena vapautuu ilmakehään. Käytännössä tämä tarkoittaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja niiden päästöjen kompensointia, joiden poistaminen ei ole mahdollista.

Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi yritysten tulisi tehdä ainakin seuraavaa:

  • Vähentää oman toiminnan aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt minimiin
  • Vähentää oleellisten alihankintaketjujen kasvihuonekaasupäästöt minimiin
  • Kompensoida jäljelle jäävät päästöt mahdollisimman luotettavasti

Ilmastonmuutoksen ohella toinen valtava ongelma on ihmisten toiminnasta seurannut kuudes joukkosukupuutto tai 6. sukupuuttoaalto. Yritysten toiminnan tulee siis olla muillakin tavoilla ekologista, esimerkiksi saastuttamista ja luonnonvarojen liikakäyttöä välttävää sekä luonnon monimuotoisuutta ja eri lajien elinympäristöjä vaalivaa. Sama koskee päästöjen kompensaatiota.

Yrityksen hiilikädenjäljen kasvattaminen

Monessa tapauksessa verkkosivustot voivat auttaa vähentämään muita päästöjä. Tiedonvälityskanavana verkkosivustot ovat erittäin tehokkaita ja vähäpäästöisiä suhteessa vaihtoehtoisiin menetelmiin. Vertailu on kuitenkin vaikeaa, koska esimerkiksi tiedon etsiminen ja kuluttaminen on täysin erilaista eri menetelmien välillä.

Hyvä laatu ja kestävät, jatkokehitettävät ratkaisut ovat ehkä merkittävin keino pitää verkkosivustojen elinkaaren päästöt pieninä, sillä sivustojen uudistamisen aiheuttamat päästöt ovat suuria verrattuna niiden käytön aiheuttamiin päästöihin. Lisäksi rakennamme sivustot kevyiksi ja nopeiksi, mikä vähentää niiden käytön aiheuttamaa sähkönkulutusta ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjä.

Esimerkki tämän sivun aiheuttamista päästöistä:

Sivustojen aiheuttamat päästöt riippuvat kuitenkin lopulta eniten siitä, mitä asioita niillä edistetään; ääriesimerkkejä voisivat olla vaikkapa uusiutuvaa energiaa vs. fossiilisia polttoaineita markkinoivat sivustot. Tai vähän vähemmän kärjistettynä käytetyt vaatteet vs. pikamuoti.

Koska rakennamme sivustoja asiakkaille, emme voi suoraan vaikuttaa sivustojen sisältöön. B2B-toiminnan kohdalla yritykset voivat kuitenkin valita asiakkaansa vapaasti. Näin ollen valitsemme ensisijaisesti sellaisia asiakkaita, jotka ovat oman toimialansa vastuullisimmasta päästä tai pyrkivät kehittämään toimintaansa mahdollisimman vastuulliseen suuntaan, sekä vältämme tiettyjä toimialoja ja toimijoita kokonaan, mikäli niiden vastuullisuusasiat eivät ole kestävällä tasolla.

Pyrimme myös esimerkillämme kannustamaan asiakkaitamme ja kilpailijoitamme kunnianhimoisiin ilmastotoimiin.

Yrityksen hiilijalanjäljen pienentäminen

Toimialastamme johtuen meillä ei ole suoria kasvihuonekaasupäästöjä. Epäsuorat kasvihuonekaasupäästöt olemme jo aiempina vuosina vähentäneet lähes minimiin.

Meillä ei ole toimitiloja, työmatkoja, työsuhdeautoja, työsuhdelaitteita eikä juuri mitään muutakaan, josta koituisi vältettävissä olevia hiilidioksidipäästöjä. Sen sijaan työskentelemme etänä, useimmat kotoa käsin ja omilla työvälineillä, jotka voivat olla myös henkilökohtaisessa käytössä.

Työssämme tarvittavien verkkopalvelinten, verkkolaitteiden, tietokoneiden, oheislaitteiden ja mobiililaitteiden käytön ja tuotannon aiheuttamista päästöistä emme pääse täysin eroon, joten pyrimme säästäväisyyteen niiden kohdalla. Sama koskee työhuoneidemme sähkö- ja lämpöenergiaa.

Käytämme laitteitamme mahdollisimman pitkään. Ostamme laitteet ja huonekalut käytettynä silloin kun se on järkevää. Meille tarpeettomaksi käyneet laitteet ja huonekalut pyrimme kierrättämään muiden käyttöön.

Korjauskelvottomat tai muillekin hyödyttömät laitteet menevät elektroniikkakierrätykseen. Muuta jätehuollon tarvetta toimintaamme ei juurikaan liity, koska olemme hajautettu ja paperiton yritys.

Kun matkustaminen on välttämätöntä, suosimme julkisia liikennevälineitä, pyöräilyä ja kävelyä. Erityisesti vältämme lentomatkailua, koska sen ilmastoa kuumentava vaikutus on vertaansa vailla. Tähän mennessä ei yrityksellämme ole lentomatkoja ollutkaan.

Järjestämme yrityksen tapahtumat ekologisesti. Järjestämme liiketapaamiset ja osallistumme koulutuksiin yleensä etäyhteyden välityksellä.

Alihankinnan hiilijalanjäljen pienentäminen

Hankimme suuren osan vaadittavasta tietojenkäsittelystä ulkopuolisina palveluina suurilta toimijoilta, joihin emme voi vaikuttaa suoraan. Tällöin pyrimme valitsemaan ilmaston kannalta parhaalta vaikuttavia toimijoita, kuten esimerkiksi Google, joka on kuulemma hiilineutraali vuodesta 2007 asti. Myös Shopify kertoo olevansa hiilineutraali yritys.

Tarjoamme asiakkaillemme verkkosivustojen hosting-palveluita, jotka muodostavat osan hiilidioksidipäästöistämme. Käytännössä nämä verkkosivustot sijaitsevat kolmannen osapuolen datakeskuksissa.

Uudet sivustot olemme sijoittaneet Googlen valmiiksi hiilineutraaliin datakeskukseen Haminassa, Suomessa. Vanhemmat sivustot sijaitsevat 100 % uusiutuvalla energialla toimivissa datakeskuksissa. Näitä ovat Interxion datakeskus Saksassa (DigitalOcean) ja Telia Helsinki datakeskus Suomessa (Zoner).

Sivuston siirtäminen toiseen datakeskukseen päästöjen vähentämiseksi aiheuttaisi luultavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin mitä se säästäisi usean vuoden aikana, joten emme ainakaan toistaiseksi ole ryhtyneet siirtämään vanhoja sivustoja vähäpäästöisimmältä vaikuttavaan datakeskukseen.

Yrityksen hiilidioksidipäästöjen laskenta ja kompensointi

Hiilijalanjäljen laskentaan liittyy väistämättä epätarkkuuksia ja valintojen tekemistä siitä mikä kuuluu yhden toimijan hiilijalanjälkeen ja mikä taas toiselle. Näistä syistä pyrimme arvioimaan päästöjen suuruutta ennemmin reilusti ylös- kuin alaspäin. Laskemme hiilijalanjälkeen mukaan kaikki käyttämämme palvelut, riippumatta siitä ilmoittivatko ne olevansa hiilineutraaleja vai ei.

Laskennassa on tapana jakaa päästöt kolmeen “scopeen”, sen mukaan missä vaiheessa ne tapahtuvat ja mihin ne liittyvät:

  • Scope 1: Organisaation suorat päästöt, jotka aiheutuvat omistetuista kiinteistöistä, omasta energiantuotannosta ja omistetuista sekä hallinnoiduista ajoneuvoista.
  • Scope 2: Ostoenergian, kuten sähkön, lämmityksen ja jäähdytyksen tuotannon aiheuttamat päästöt.
  • Scope 3: Arvoketjussa syntyvät epäsuorat päästöt, muun muassa työmatkat, erilaisten palveluiden, laitteiden ja kalusteiden hankinnat ja jätehuolto.

Pyrimme valitsemaan Ympäristöministeriön julkaisemat ilmastoyksiköiden minimikriteerit täyttäviä päästöjen kumoamismenetelmiä ja palveluita siltä osin kuin mahdollista. Valitettavasti kaikki kriteerit täydellisesti täyttäviä menetelmiä ja palveluita on kirjoitushetkellä heikosti saatavilla.

Meille on tärkeää, että maksamallamme kompensaatiomaksulla hiilipäästöt jossakin todella vähenevät tai hiiltä sitoutuu kokonaisuutena vähintään kompensoidun hiilijalanjäljen verran. Tämän on oltava aidosti lisäistä, eli sitä ei olisi tapahtunut ilman kompensaatiomaksua. Pyrimme myös käyttämään sellaisia palveluita, joiden kohdalla hiilensidonnan kaksoislaskenta ei ole merkittävä ongelma. Muussa tapauksessa valtio voi jättää vähentämättä kokonaispäästöjä tai supistaa hiilinieluja vastaavan määrän, jolloin kompensoinnin ilmastohyöty on kyseenalainen.

Olemme tähän mennessä kompensoineet hiilijalanjälkemme varmuuden vuoksi yhteensä kaksinkertaisesti ja kahden eri menetelmän ja palveluntarjoajan avulla.

Lue lisää vuoden 2021 hiilijalanjäljen laskennasta ja kompensoinnista

Lue lisää vuoden 2022 hiilijalanjäljen laskennasta ja kompensoinnista

Tulevia tavoitteitamme

Tulevien vuosien osalta tavoitteenamme on seuraavaa:

  • Vähintään saavutetun tason (per henkilötyövuosi) säilyttäminen hiilijalanjäljessä ja -kädenjäljessä
  • Yrityksen hiilijalanjäljen laskenta ja kompensointi vuosittain
  • Hiilikädenjäljen kasvattaminen kannustamalla muita hiilineutraaliuteen
  • Pidemmän aikavälin tavoitteenamme on koko toiminta-aikamme päästöjen kompensointi jälkikäteen (vuodesta 2005)