Asiakas
Osmia Oy on kotimainen design- ja tuoksuyritys. Osmian erikoisalaa ovat luontoon liittyvät tuoksut. Osmia valmistaa hyvältä tuoksuvia ja ympäristöystävällisiä tuotteita Herttoniemessä sijaitsevissa tiloissa Helsingissä. Tuotevalikoimassa on tuoksukynttilöitä, huonetuoksuja, löylytuoksuja, shampoita, nestesaippuaa, käsintehtyjä saippuoita sekä muita saunakulttuuriin ja kodin sisustamiseen tuoksuilla liittyviä tuotteita. Tuotemerkkien tunnettuus ja tuotteiden kysyntä Suomessa ja ulkomailla on kasvanut viime vuosina, joten tarvetta oli uudistaa vuonna 2014 luotu ensimmäinen verkkokauppa.
Tavoitteet
Osmian vanha sivusto oli teknisesti vanhentunut ja he kokivat, että eivät sen kautta pysty luomaan haluttua ympäristöä tuotteille ja asiakkaalle ostaminen verkkokaupan kautta oli hankalaa. Myös sivuston ylläpito koettiin hankalaksi. Aikaisempi sivusto ja verkkokauppa oli toteutettu Konsepton toimesta Drupal -julkaisujärjestelmällä. Ongelmia oli myös sivuston hakukoneoptimoinnissa, sen näkyvyys oli heikkoa. Projektin tavoitteena oli kasvattaa yrityksen myyntiä verkkokaupan kautta, parantaa näkyvyyttä ja vahvistaa brändikuvaa.
Projekti
Asiakkaan projektitavoitteiden mukaisesti lähdimme aluksi selvittämään mitä vaihtoehtoja verkkokaupan alustaksi olisi Drupalin ohella. Markkinoilla on useita verkkokauppa-alustoja, joilla kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. Päädyimme suosittelemaan Osmialle sopivaksi alustaksi Shopifyta, joka on monipuolinen ja pätevä alusta perinteiselle verkkokaupalle sekä melko hyvin laajennettavissa lisäosien avulla. Kartoituksen tuloksena valmistui kattava monikymmensivuinen selvitys Shopify-verkkokaupan soveltuvuudesta asiakkaan tarpeisiin. Selvityksessä kävimme läpi mm. Shopifyn hallinnan, teemoitusta, monikielisyyttä, maksuvälittäjiä ja toimituspalveluja.
Selvityksen pohjalta oli hyvä lähteä suunnittelemaan ja kehittämään Osmialle uutta Shopify-verkkokauppaa. Aloitimme työn suosittelemalla asiakkaalle muutamaa sopivaa Shopify-teemaa. Teemoitusvaiheessa kustomoimme ulkoasun sopivaksi Osmian brändiin. Sen jälkeen uuteen verkkokauppaan tuotiin tuotteet vanhalta Drupal-sivustolta. Kehitysvaiheessa otimme käyttöön asiakkaalle tärkeitä toimintoja kuten Checkout-maksupalvelun, Postin toimituspalvelun ja uutiskirjepalvelun. Lisäksi uuteen verkkokauppaan aloitettiin rakentamaan jälleenmyyjäportaalia, jonka avulla jälleenmyyjät voivat rekisteröityä ja tilata tuotteita jälleenmyyjähinnoilla. Kehitysvaiheen jälkeen kokonaisuus vielä testattiin tarkasti niin tilausprosessin kuin tilausten hallinnan osalta.
Tulokset
Osmian uusi verkkokauppa julkaistiin loppuvuodesta 2019. Projektin lopputuloksena on moderni ja laadukas verkkokauppa, jonka avulla Osmia voi houkuttelevasti viestiä tuotteistaan ja ostaminen on kuluttajalle sujuvaa. Uusi mobiiliresponsiivinen verkkokauppa palvelee asiakkaita suomeksi ja englanniksi. Myös sivuston näkyvyys hakukoneoptimoinnissa parantui, liikenne sivustolle kasvoi merkittävästi vanhaan verrattuna. Osmialla ollaan lopputulokseen todella tyytyväisiä. Uudesta sivustosta tuli sekä visuaalisesti että teknisesti toimiva ja houkutteleva, sivuston ylläpito on helppoa ja sujuvaa.
Kehitämme edelleen verkkokauppaa tiiviisti yhteistyössä Osmian kanssa. Vuoden 2020 alusta verkkokaupassa otettiin käyttöön GLS-toimituspalvelu, jonka avulla toimitukset hoidetaan kustannustehokkaasti kymmeniin maihin Euroopassa. Loppuvuodesta 2020 verkkokauppa uudistuu kielituen osalta ja jälleenmyyjäportaalin viimeistelyä jatketaan. Lisäksi yhteistyö jatkuu verkkomainonnan merkeissä. Shopify-verkkokaupan myötä Osmia on valmis palvelemaan entistä laajempaa asiakaskuntaa ja kehittämään liiketoimintaansa eteenpäin uudella vuosikymmenellä.