Käyttöliittymäsuunnitte­lu

Suunnittelemme tehokkaita, miellyttäviä, helppokäyttöisiä ja saavutettavia verkkopalveluita.

Keski-ikäinen mies katsoo suoraan lukijaan ja hymyilee.

Mitä käyttöliittymäsuunnittelu tarkoittaa?

Käyttöliittymäsuunnittelu varmistaa hyvän käyttökokemuksen. Käyttöliittymäsuunnittelun tarkoituksena on viedä ideat verkkopalvelun tarkoituksesta konkreettisiksi suunnitelmiksi ja malleiksi siitä, miltä palvelun tulee näyttää ja miten sen tulee toimia. Näiden suunnitelmien pohjalta graafiset suunnittelijat voivat suunnitella palvelun lopullisen ulkoasun ja ohjelmistokehittäjät voivat toteuttaa halutut rakenteet ja toiminnot.

Käyttöliittymäsuunnittelu tulee suorittaa projektin alkuvaiheessa, konseptisuunnittelun ja graafisen suunnittelun välissä, ja erityisesti ennen toteutusvaihetta. Myöhemmässä vaiheessa jouduttaisiin korjailemaan aiemmin syntyneitä ongelmia, sen sijaan että ennaltaehkäistäisiin niitä.

Käyttöliittymäsuunnitteluun kuuluu yleensä myös ulkoasun suunnittelussa ja järjestelmän toteutuksessa neuvominen, vasta toteutusvaiheessa ilmi tulevien käyttöliittymän yksityiskohtien suunnittelu sekä lopputuloksen testaaminen käyttökokemuksen, käytettävyyden ja mahdollisesti saavutettavuuden näkökulmasta.

Mihin käyttöliittymäsuunnittelua tarvitaan?

Hyödyllisyyden ohella käyttäjät odottavat verkkosivustoilta ja verkkokaupoilta erinomaista käyttökokemusta. Hyvä käyttökokemus saa käyttäjät tekemään toivottuja asioita ja palaamaan myöhemmin takaisin, huono puolestaan karkottaa heidät pysyvästi, mahdollisesti saman tien. Hyvä käyttökokemus myös parantaa ihmisten elämänlaatua ja vähentää turhautumisia ja pettymyksiä.

Käyttöliittymäsuunnittelu ammattilaisen toimesta varmistaa, että verkkopalvelun käyttö on sekä tehokasta että miellyttävää, ja että käyttäjät löytävät ja ymmärtävät tarvitsemansa asiat helposti.

Verkkosivuston tai verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelu

Julkisten verkkosivustojen käyttöliittymäsuunnittelu eroaa tietokoneohjelmien, mobiilisovellusten ja kirjautumisen takana olevien verkkopalveluiden käyttöliittymäsuunnittelusta siten, että pelkän käytettävyyden ja käyttökokemuksen sijasta on yhtä tärkeää huomioida myös viestintään, markkinointiin, hakukoneoptimointiin ja konversio-optimointiin liittyvät näkökulmat, sekä mahdolliset saavutettavuusvaatimukset.

Meillä on huomattavasti kokemusta edellä mainituista, nimen omaan verkkosivustoihin liittyvistä näkökulmista, samoin kuin verkkosivustojen käytännöistä, suunnittelumalleista sekä julkaisujärjestelmien ominaisuuksista. Tämä auttaa meitä suunnittelemaan erittäin laadukkaita sivustoja pienillä työmäärillä. Yleensä voimme myös hyödyntää toteutuksessa samoja valmiita, räätälöitäviä ratkaisuja, joita olemme kehittäneet muiden sivustojen kohdalla aiemmin.

Käyttöliittymäsuunnittelun prosessi

Suunnittelemme käyttöliittymät siten, että ne palvelevat sekä tilaajan tavoitteita että loppukäyttäjien tarpeita, hyödyttäen näin kaikkia osapuolia. Aluksi selvitämme ja pohdimme, mitä sivuston avulla halutaan saada aikaan ja kaikkea kohderyhmän tulee voida sivuston avulla tehdä. Esimerkiksi, millaisia viestejä haluamme välittää, mitä haluamme käyttäjien tekevän, mitä käyttäjät sivustolta hakevat, ja mitä he tarvitsevat päätöksenteossaan.

Käyttöliittymäsuunnittelun tulokset esitetään yleensä rautalankamallien (näkymät), kaavioiden (prosessit), listojen (hierakiat) ja tekstikuvausten avulla. Useimpien verkkosivustojen kohdalla voidaan edetä lähtötietojen selvittämisestä rautalankamallien piirtämiseen, mutta tarvittaessa hallitsemme myös systemaattiset suunnittelumenetelmät, kuten esimerkiksi kontekstuaaliset haastattelut, käyttötapaukset, tavoitepohjaisen suunnittelun ja käytettävyystestauksen.

Suunnittelussa huomioimme lukuisat käytettävyyteen vaikuttavat asiat, elementtien järjestyksestä, sijoittelusta, koosta, kontrasteista, väreistä, merkityksistä, kieliopista yms. alkaen, samoin kuin ihmisten ominaisuudet lyhyt- ja pitkäkestoisesta muistista koordinaatioon ja värinäköön, yleisten käytettävyysperiaatteiden pohjalta. Samoin huomioimme ihmisten ominaisuudet lyhyt- ja pitkäkestoisesta muistista värinäköön

Tavoitteena on luoda käyttöliittymä, jossa käytettävyyden osatekijät, kuten tuloksellisuus, tehokkuus, tyytyväisyys, opittavuus, muistettavuus ja virheettömyys, ovat mahdollisimman hyvällä tasolla sen todellisten käyttäjien näkökulmasta. Lisäksi pyrimme aina yksinkertaistamaan asioita niin pitkälle kuin se hyödyttää käyttäjiä.

Verkkosivustojen kohdalla huolehdimme lisäksi siitä, että sivusto ohjaa käyttäjiä toivottuun toimintaan (konversio-optimointi) ja että sivusto sijoittuu korkealle hakutuloksissa aiheeseen liittyvillä avainsanoilla (hakukoneoptimointi). Samoin huomioimme sivustojen yleisen miellyttävyyden ja esteettisyyden sekä mobiiliresponsiivisuuden ja mobiilikäytön erityispiirteet.

Saavutettavan käyttöliittymän suunnittelu

On äärimmäisen tärkeää, että internetin tietomassat ja digitaaliset palvelut ovat kaikkien saatavilla. Saavutettavuuden huomioimien verkkosivustojen ja verkkokauppojen rakentamisessa on näin ollen arvovalinta, jonka tekemällä edistät ihmisoikeuksia sekä kaikkien osallisuutta ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Se on siis vastuullista ja yksinkertaisesti oikein.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria sekä osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Esimerkiksi, jos järjestö saa julkista avustusta vähintään puolet koko rahoituksesta, se katsotaan julkisoikeudelliseksi laitokseksi, ja saavutettavuusvaatimukset koskevat kyseistä järjestöä. Tai jos jonkin organisaation verkkosivustoa kehitetään tai ylläpidetään vähintään puoleksi julkisella tuella, se kuuluu saavutettavuusvaatimusten piiriin.

Saavutettavuus saattaa olla kannattavaa myös muiden tavoitteidesi näkökulmasta. WHO:n raportin mukaan noin 15 % maailman väestöstä elää jonkinlaisen vamman kanssa, minkä lisäksi monet muutkin tarvitsisivat saavutettavuutta tai ainakin hyötyvät siitä, esimerkiksi iän, sairauden tai vastaavan syyn takia. Huomioimalla tämän ryhmän, arviolta noin 20 % väestöstä, voit kasvattaa kohdeyleisöäsi merkittävästi.

Voimme suunnitella sivustosta saavutettavan WCAG 2.1 -saavutettavuusohjeiden mukaan, sekä testata lopputuloksen oikeiden käyttäjien, ruudunlukuohjelmien ja näppäimistökäytön avulla. Mikäli tilaat meiltä saavutettavan verkkosivuston, nämä työt sisältyvät sen rakennusprojektiin.

Käyttöliittymäsuunnittelun hinta

Tarjoamme käyttöliittymäsuunnittelun ja muut palvelumme samaan hintaan 99 €/h.

Selkeistä kokonaisuuksista teemme mielellämme myös kustannusarvioita tai kiinteähintaisia tarjouksia.

Kysy lisää myynniltämme!

Hintoihin lisätään ALV 24 %.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

Soveltuvat teknologiat

WordPress Drupal Shopify

Suositteluja aiheesta