Saavutettavuusauditointi

Varmistamme sivustosi tai verkkokauppasi arvoa kasvattavan ja lain vaatimukset täyttävän saavutettavuuden.

Nuorehko mies ja nainen nojautuvat toisiaan kohti, naisen käyttäessä kannettavaa tietokonetta.

Mitä saavutettavuusauditointi tarkoittaa?

Saavutettavuusauditointi on prosessi, jossa arvioidaan, miten hyvin verkkosivusto, verkkokauppa tai muu digitaalinen palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset.

Auditointi sisältää verkkosivuston teknisen tarkastelun, käyttöliittymän analyysin ja sisällön selkeyden arvioinnin. Meidän kohdallamme auditointi sisältää myös sivuston testauksen näppäimistöllä ja ruudunlukuohjelmilla, tietokoneella ja mobiililaitteilla. Tällä varmistetaan, että sivusto on käytettävissä apuvälineillä.

Auditoinnin pohjalta laaditaan raportti, jossa esitetään havaitut puutteet sekä käytännönläheiset suositukset niiden korjaamiseksi, ja raportin sisältö esitellään asiakkaalle. Lopuksi laaditaan saavutettavuusseloste, mikäli palvelulta vaaditaan sellaista.

Mitä hyötyä saavutettavuusauditoinnista on?

Saavutettavuusauditoinnin avulla varmistat sivustosi saavutettavuuden, mikä puolestaan mahdollistaa sen käytön entistä laajemmalle yleisölle ja auttaa täyttämään lakisääteiset vaatimukset. Lisäksi saavutettavuus parantaa sivuston käyttökokemusta ja hakukoneoptimointia, ja vahvistaa organisaatiosi vastuullisuutta ja imagoa.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että järjestelmä on käytettävissä kaikille käyttäjille, mukaan lukien ne, joilla on erilaisia fyysisiä, sensorisia tai kognitiivisia rajoitteita.

Sokeille käyttäjille verkkosivustojen käyttäminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta, ellei ruudunlukuohjelmia ja näppäimistökäyttöä ole huomioitu niiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Kuurot puolestaan eivät voi kuulla video- tai audiosisällön ääniä, joten ilman tekstitystä tai tekstivastineita puheen seuraaminen on mahdotonta. Käsien vapina saattaa tehdä hiiren käyttämisestä vaikeaa, heikko näkö voi vaikeuttaa tekstien lukemista, lukivaikeus voi vaikeuttaa monimutkaisten ohjeiden seuraamista ja lomakkeiden täyttämistä, ja värisokeus estää pelkkään väriin perustuvien merkityserojen havaitsemisen.

Saavutettava järjestelmä on myös yleisesti ottaen toimiva, selkeä ja helppo käyttää, mikä vähentää käyttäjien turhautumista. Hakukoneet puolestaan suosivat sivustoja, joilla käyttäjät viihtyvät, selkeät rakenteet ja otsikkotasot parantavat sivujen hakukonenäkyvyyttä, ja kuvien vaihtoehtoiset tekstit ja muut tekstivastineet ovat myös hakurobottien luettavissa.

Saavutettavuusauditoinnin prosessi

Saavutettavuusauditointi voidaan suorittaa uudelle sivustolle tai verkkokaupalle toteutusvaiheen lopussa, tai aiemmin valmistuneelle milloin tahansa.

Saavutettavuusauditoinnin tehtävät:

  1. Kartoitamme järjestelmän keskeiset ja toistuvat osat, esimerkiksi eri tyyppiset sivut, eri sisällön tyypit, sekä erilaiset toiminnot ja niiden erikoistilanteet.
  2. Testaamme sivuston automaattisilla auditointityökaluilla sekä käsityönä, ruudunlukijalla ja näppäimistöllä, tietokoneella ja mobiililaitteilla.
  3. Auditoimme sivuston keskeiset ja toistuvat osat asiantuntijan toimesta, ohjeiden mukaiseen saavutettavuuteen ja yleiseen käytettävyyteen keskittyen.
  4. Tuotamme kattavan testausraportin, joka sisältää havaitut ongelmat ja korjaussuositukset kehittäjiä varten.
  5. Esittelemme raportin, neuvomme korjauksissa tarpeen mukaan ja testaamme korjatut kohdat uudestaan.
  6. Laadimme saavutettavuusselosteen, mikäli palvelulta vaaditaan sellaista tai sellainen halutaan mukaan.

Kokemuksemme ansiosta pystymme tuottamaan erittäin tarkkoja ja selkeitä korjausehdotuksia kehittäjille, sekä ohjeistamaan sisällöntuottajat huomioimaan saavutettavuuden tekstisisällössä, kuvissa ja mahdollisissa dokumenteissa, videoissa ja vastaavissa. Tämä tekee meistä erinomaisen kumppanin saavutettavuusauditoinnissa.

Uutta sivustoa tai verkkokauppaa rakennettaessa saavutettavuus kannattaa huomioida mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mikä vähentää myöhempiä muutostarpeita liittyen valittuihin suunnitteluratkaisuihin ja toteutustekniikoihin.

Vapaaehtoinen saavutettavuus

On äärimmäisen tärkeää, että internetin tietomassat ja erilaiset digitaaliset palvelut ovat kaikkien saatavilla. Saavutettavuuden huomioiminen verkkosivustojen rakentamisessa on näin ollen arvovalinta, jonka tekemällä edistät ihmisoikeuksia sekä kaikkien osallisuutta ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Se on siis vastuullista ja yksinkertaisesti oikein.

Saavutettavuus saattaa olla kannattavaa myös muiden tavoitteidesi näkökulmasta. WHO:n raportin mukaan noin 15 % maailman väestöstä elää jonkinlaisen vamman kanssa, minkä lisäksi monet muutkin tarvitsisivat saavutettavuutta tai ainakin hyötyvät siitä, esimerkiksi iän, sairauden tai vastaavan syyn takia. Huomioimalla tämän ryhmän, arviolta noin 20 % väestöstä, voit kasvattaa kohdeyleisöäsi merkittävästi.

Sama pätee verkkosivustojen ohella myös verkkokauppaan, sillä verkkokauppa helpottaa erityisesti vammaisten elämää.

Lain vaatima saavutettavuus

Tiettyjen digitaalisten palveluiden, kuten julkisella rahoituksella rakennettavien verkkosivustojen sekä muiden kuin mikroyritysten omistamien verkkokauppojen tulee olla saavutettavia kaikille käyttäjille. Tämä vaatimus perustuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin ja sitä noudattavaan kansalliseen lainsäädäntöön, digipalvelulakiin. Laki edellyttää, että verkkopalvelut suunnitellaan ja toteutetaan tavalla, joka mahdollistaa niiden käytön mahdollisimman monelle ihmiselle, mukaan lukien ne, jotka käyttävät erilaisia apuvälineitä.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria sekä osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Esimerkiksi, jos järjestö saa julkista avustusta vähintään puolet koko rahoituksesta, se katsotaan julkisoikeudelliseksi laitokseksi, ja saavutettavuusvaatimukset koskevat kyseistä järjestöä. Tai jos jonkin organisaation verkkosivustoa kehitetään tai ylläpidetään vähintään puoleksi julkisella tuella, se kuuluu saavutettavuusvaatimusten piiriin.

Digipalvelulaki laajenee 28.6.2025 alkaen koskemaan uusia palveluita, kuten kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja. Verkkokaupalla tarkoitetaan verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa olevaa sähköistä kauppaa, jossa kuluttaja voi tehdä etänä sopimuksia palvelujen tai tuotteiden hankkimiseksi, mukaan luettuna tyypilliset verkkokaupat. Lain piiristä on kuitenkin rajattu pois EU:n mikroyrityksen määritelmän täyttävien organisaatioiden omistamat verkkokaupat. Tarvittaessa tarkastellaan myös sivustosta vastaavan organisaation omistussuhteita.

Käytännössä edellä mainituilta palveluilta vaaditaan WCAG 2.1-saavutettavuusstandardin AA-tason noudattamista sekä saavutettavuusselosteen julkaisua. Lisäksi tulevaisuudessa mahdolliset puutteet saavutettavuusvaatimusten noudattamisesta tulee itse ilmoittaa valvontaviranomaiselle.

WCAG-standardilla (Web Content Accessibility Guidelines) tarkoitetaan kansainvälisiä ohjeita, jotka määrittelevät, miten verkkosisältöjen tulisi olla saavutettavia eri käyttäjäryhmille. WCAG sisältää useita kriteerejä, jotka kattavat näkö-, kuulo- ja motoriset rajoitukset sekä kognitiiviset haasteet.

Pelkkä saavutettavuusstandardin noudattaminen ei kuitenkaan riitä varmistamaan, että palvelu olisi käytettävissä apuvälineillä myös käytännössä. Sen selvittämiseksi palvelua tulee testata oikeilla apuvälineillä. Laki ei sitä kuitenkaan vaadi.

Saavutettavuusauditoinnin hinta

Tarjoamme saavutettavuusauditoinnin ja muut palvelumme samaan hintaan 99 €/h.

Verkkosivuston saavutettavuusauditoinnin hinta riippuu sivuston laajuudesta.

Selkeistä kokonaisuuksista teemme mielellämme myös kustannusarvioita tai kiinteähintaisia tarjouksia.

Kysy lisää myynniltämme!

Hintoihin lisätään ALV 24 %.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

Soveltuvat teknologiat

WordPress Drupal Shopify

Suositteluja aiheesta