Web-analytiikka

Parannamme ymmärrystäsi käyttäjistäsi ja heidän toiminnastaan sivustollasi.

Vanhempi nainen joka hymyilee ja katsoo suoraan eteenpäin.

Mitä web-analytiikka tarkoittaa?

Web-analytiikalla tarkoitetaan sivuston kävijämääristä ja kävijöiden käyttäytymisestä kerätyn datan analysointia nykytilan selvittämiseksi, muutosten vaikutusten arvioimiseksi sekä uusien kehitysideoiden hankkimiseksi.

Web-analytiikka vastaa muun muassa kysymyksiin paljonko sivuston eri sivuilla on kävijöitä, mistä kävijät tulevat sivustolle, mitä he tekevät sivustolla ja mitä tietoa he etsivät.

Mihin web-analytiikkaa tarvitaan?

Web-analytiikka auttaa kehittämään viestintääsi.

Web-analytiikan tuottamat tiedot parantavat ymmärrystäsi sivuston käyttäjistä ja mahdollistavat sivuston kehittämisen faktojen pohjalta. Ne auttavat myös kehittämään sivuston hakukoneoptimointia, konversio-optimointia, verkkomainontaa, käytettävyyttä ja saavutettavuutta.

Kävijäseuranta kertoo missä mennään

Kävijäseuranta kerätä dataa muun muassa kävijämääristä ja kävijöiden käyttäytymisestä ajan suhteen. Sen pohjalta saadaan tietoa eri markkinointi- ja optimointitoimenpiteiden vaikutuksista, eri kanavien (hakukoneet, sosiaalinen media, mainokset) kautta tulevasta liikenteestä ja paljon muusta.

Mikäli sivustollasi on jo käytössä kävijäseuranta, otamme sen tulokset huomioon suunnittelussa. Lisäpalveluna voimme kerätä lisää tietoa esimerkiksi konversioista, auttaa kerätyn datan analysoinnissa, raporttien määrittelyssä ja muiden seurantojen käyttöönotossa.

Sivustoprojekteihin ja ylläpitoomme sisältyy kävijäseurannan käyttöönotto, valinnan mukaan joko Google Analytics tai yksityisyyttä suojaava, omalle palvelimelle asennettu Matomo, tai molemmat niistä.

Kävijäseurannan lisäksi muita mahdollisia seurattavia ja analysoitavia asioita ovat esimerkiksi klikkaukset ja etenemispolut sivustolla, sivuston sijoitus tietyillä avainsanoilla Googlen hakutuloksissa, kilpailijoiden hakutulossijoitukset, kilpailijoiden mainonta tai vaikkapa maininnat brändinimistä muualla verkossa.

Automatisoidun seurannan lisäksi kävijöiltä voidaan myös pyytää palautetta, esimerkiksi kyselyn avulla.

A/B-testaus auttaa valitsemaan parhaan vaihtoehdon

A/B-testauksella viitataan sivuston kehittämiseen testaamalla erilaisia sivuja tai elementtejä aidolla yleisöllä. Sitä kannattaa käyttää kaikkein keskeisimpien sivujen ja näkymien optimointiin.

Ideana on, että osa sivuston kävijöistä näkee vaihtoehdon A ja osa vaihtoehdon B. Eroavaisuus vaihtoehtojen välillä voi liittyä esimerkiksi sivun rakenteeseen, sisältöön, ulkoasuun tai vaikkapa painikkeiden tekstiin tai tyyliin. Kun testiä on jatkettu tarpeeksi kauan tilastotiedon keräämiseksi, saadaan selville kumpi vaihtoehto ohjaa käyttäjät paremmin toivottuun toimintaan.

A/B-testaus vaatii työaikaa ja riittävästi kävijöitä luotettavan tilastotiedon keräämiseksi, mutta se on myös tehokas sivuston kehittämisen työkalu. Sivuston ohella A/B-testausta voidaan käyttää myös verkkomainoskampanjoiden optimointiin.

A/B-testaus ei sisälly sivustoprojekteihin, mutta teemme sitä mielellämme lisäpalveluna.

Web-analytiikan hinta

Tarjoamme analytiikka-, optimointi- ja mainontapalveluita sekä itse rakentamillemme että muiden rakentamille sivustoille.

Kävijäseuranta sisältyy ylläpitopalveluihimme tai siitä voidaan sopia erikseen.

Tarjoamme web-analytiikan ja muut palvelumme samaan hintaan 99 €/h.

Selkeistä kokonaisuuksista teemme mielellämme myös kustannusarvioita tai kiinteähintaisia tarjouksia.

Kysy lisää myynniltämme!

Hintoihin lisätään ALV 24 %.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä