Verkkokaupan saavutettavuusvaatimukset

Artikkeli – Saavutettavuus, Verkkokauppa
Julkaistu: 8.4.2024
Sokea nainen, jolla on kädessään valkoinen keppi, istumassa bussipysäkillä.

Tiedätkö jo miten kesällä 2025 kuluttajaverkkokauppaan laajennettavat saavutettavuusvaatimukset tulevat vaikuttamaan toimintaasi? Kokosimme tähän kirjoitukseen keskeiset asiat, jotka jokaisen verkossa tuotteita tai palveluita kuluttajille myyvän tulee tietää digipalvelulain muutoksista.

Tiivistelmä lakimuutoksesta

Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkkosivusto  on käytettävissä kaikille käyttäjille, mukaan lukien ne, joilla on asiaan vaikuttavia vaikeuksia, vammoja tai sairauksia (esim. kaihi, sokeus, lukivaikeus tai kehitysvamma). Saavutettavuuden avulla kaikki voivat käyttää internetiä tulevaisuudessa, mikä on erittäin merkittävä asia yhdenvertaisuuden toteutumiseksi.

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (ts. digipalvelulaki) määrittelee muun muassa verkkosivustoja koskevat saavutettavuusvaatimukset.

Saavutettavuusvaatimukset ovat koskeneet vuodesta 2019 eteenpäin julkisia toimijoita, pääosin julkisella rahoituksella toimivia organisaatioita ja vähintään puoliksi julkisella rahoituksella rakennettuja verkkosivustoja, sekä tiettyjä yksityisen sektorin toimijoita kuten pankkeja ja vakuutusyhtiöitä.

Saavutettavuusvaatimukset laajenevat 28.6.2025 alkaen koskemaan uusia palveluita, kuten kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja. Verkkokaupoilta vaaditaan jatkossa WCAG-saavutettavuusstandardin AA-tason noudattamista, saavutettavuusselosteen julkaisemista sekä myytäviin tuotteisiin tai palveluihin mahdollisesti liittyvien saavutettavuustietojen julkaisua.

Lakimuutos kattaa sekä tyypilliset verkkokaupat että myös esimerkiksi kotisivujen tai jonkin muun verkkopalvelun tai mobiilisovelluksen yhteyteen rakennetut verkkokauppaominaisuudet, jotka mahdollistavat etämyynnin kuluttajille.

Lain piiristä on kuitenkin rajattu pois EU:n mikroyrityksen määritelmän täyttävien organisaatioiden omistamat verkkokaupat, organisaation tyypistä riippumatta. Tarvittaessa tarkastellaan myös sivustosta vastaavan organisaation omistussuhteita sekä rahoitusta.

Verkkosivustojen ja verkkokauppojen kohdalla hyvä saavutettavuus vaatii saavutettavuusohjeiden noudattamista verkkopalvelun suunnittelussa sekä selaimille näkyvässä ohjelmakoodissa, samoin kuin lopputuloksen testaamista käytännössä tyypillisillä apuvälineillä.

Lain vaatimusten täyttämisen lisäksi saavutettavuudesta huolehtiminen mahdollistaa verkkokaupan käytön entistä laajemmalle kohdeyleisölle, parantaa sen käyttökokemusta ja hakukoneoptimointia sekä vahvistaa organisaation vastuullisuutta ja imagoa.

Mitä verkkokaupalla tarkoitetaan?

Ennen digipalvelulain uudistusta tärkeimpänä kriteerinä saavutettavuusvaatimuksille on ollut organisaation status, kuten julkiset toimijat sekä julkisella rahoituksella toimivat palvelut. Verkkokauppojen kohdalla tulee tarpeelliseksi tarkastella, mitkä ominaisuudet täyttävät digipalvelulain mukaisen verkkokaupan määritelmän.

Verkkokaupalla tarkoitetaan tässä yhteydessä mitä tahansa verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa olevaa sähköistä kauppaa, jossa kuluttaja voi tehdä etänä sopimuksia palvelujen tai tuotteiden hankkimiseksi. Eli käytännössä lainsäädäntö kattaa kaikenlaisen verkon kautta tapahtuvan myynnin kuluttajille, sisältäen sekä tyypilliset verkkokaupat että monia muita sivustojen ominaisuuksia.

Jotkin organisaatiot eivät ole pääsääntöisesti verkkokauppoja, mutta niillä voi olla käytössään joitain verkkokaupoissa yleisesti käytettyjä ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi lahjoitusten tai jäsenmaksujen kerääminen. Selvitimme Aluehallintovirastolta, kuinka tällaisissa tilanteissa tulee toimia. 

Jäsenmaksut eivät lähtökohtaisesti tee palvelusta digipalvelulain mukaista verkkokauppaa, sillä ne eivät ole kulutushyödykesopimuksia. Verkkopalveluissa kerättävät lahjoitukset eivät itsessään täytä verkkokaupan määritelmää. Lahjoitusten tai jäsenmaksujen kerääminen verkkopalvelun avulla ei siis vielä tee verkkopalvelusta saavutettavuusvaatimusten alaisia.

Keitä lakimuutos ei koske?

Lähtökohtaisesti lakimuutos koskee kaikkea verkossa tapahtuvaa kuluttajakauppaa. Sen sijaan B2B-kauppaa lakimuutos ei lähtökohtaisesti koske. Eli jos kyseessä on esimerkiksi organisaatioille suunnattu palvelu, jälleenmyyjäverkkokauppa tai pelkästään organisaatioille suunnattu tilausjärjestelmä, niin ne eivät kuulu tämän lakimuutoksen piiriin.

Lakimuutoksen piiristä on rajattu pois EU:n mikroyrityksen määritelmän täyttävien organisaatioiden omistamat verkkokaupat:

Mikroyritys: alle 10 työntekijää ja vuosiliikevaihto (tietyn ajan kuluessa saadun rahan määrä) tai taseen loppusumma (yrityksen varat ja velat) on enintään 2 miljoonaa euroa.

Mikroyrityksen määritelmää sovelletaan muihinkin toimijoihin, kuten esimerkiksi yhdistyksiin ja säätiöihin.  Tarvittaessa tarkastellaan myös sivustosta vastaavan organisaation omistussuhteita, joten vaatimuksia ei voi kiertää perustamalla erillistä yhtiötä verkkokauppaa varten.

Myös mikroyrityksiä kannustetaan tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, vaikka vaatimuksia ei sovelleta niihin. Lain esitöissä on tuotu esiin valvontaviranomaisen keskeinen rooli mikroyritysten ohjaamisessa ja neuvonnassa saavutettavuusvaatimusten toteuttamiseksi.

Verkkopalvelun saama rahoitus vaikuttaa myös siihen sovellettaviin savutettavuusvaatimuksiin. Jos organisaatio saa yhdeltä tai useammalta viranomaiselta palvelunsa kehittämiseen, käyttöön tai ylläpitämiseen kohdennettua rahoitusta, jonka yhteenlaskettu osuus kattaa vähintään puolet kehitystyön tai ylläpidon kustannuksista, kuuluu palvelu digipalvelulain soveltamisalan piiriin. Tällöin saavutettavuusvaatimuksia täytyy noudattaa, vaikka verkkopalvelu ei täyttäisi muita kriteerejä, kuten verkkokaupan tai mikroyrityksen määritelmiä.

Koskeeko lakimuutos kansainvälistä verkkokauppaa?

Verkkokaupat toimivat usein myös kansainvälisesti. Saavutettavuusvaatimukset ovat tällöin riippuvaisia siitä, millä alueilla verkkokauppa toimii ja minkä alueen asiakkaita se palvelee.

Noudattamalla lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, on verkkokauppa Suomen sekä Euroopan Unionin saavutettavuusvaatimusten mukainen, sillä laki pohjautuu Euroopan Unionin esteettömysdirektiiviin sekä EN 301 549 -ohjeistukseen.

Aluehallintoviraston mukaan voidaan yleisellä tasolla arvioida, että digipalvelulakia sovelletaan verkkokauppaan silloin, kun sitä tarjotaan Suomessa kuluttajille. Sen arvioiminen, että milloin verkkokaupan palvelua voidaan katsoa tarjottavan Suomessa, vaatii viime kädessä tapauskohtaista harkintaa.

Lähtökohtaisesti toimijan tulee kuitenkin noudattaa sen valtion saavutettavuusvaatimuksia, johon se on sijoittautunut, sekä sen valtion sääntelyä, jossa se aktiivisesti toimii. Käytännössä siis kansainvälisen verkkokaupan tulee noudattaa kaikkien niiden valtioiden ja alueiden saavutettavuusvaatimuksia, joissa se aktiivisesti toimii. Verkkokauppiaan on siis hyvä olla tietoinen eri alueiden saavutettavuusvaatimuksista.

Yhdistynyt kuningaskunta ehti sisällyttää julkisia verkkopalveluita koskevat saavutettavuusvaatimukset omiin lakeihinsa ennen eroamistaan EU:sta, mutta myöhempi saavutettavuusvaatimusten laajentaminen kuluttajaverkkokauppaan ei enää koske heitä. Jatkossa Yhdistyneen kuningaskunnan saavutettavuusvaatimukset ovat täysin riippuvaisia heidän omasta lainsäädännöstään.

Yhdysvalloissa on käytössä oma lainsäädäntö saavutettavuudesta. Liittovaltion tasolla saavutettavuutta ohjaa kaksi lakia: ADA eli Americans with Disabilities Act, joka koskee kaikkia yrityksiä ja julkisia elimiä, ja Section 508, joka koskee liittovaltion virastoja ja niiden toimittajia. Joissain osavaltioissa, kuten Kaliforniassa ja New Yorkissa, on lisäksi käytössä omaa tiukempaa lainsäädäntöä.

Yleisesti ottaen vaatimukset verkkosivustoille ovat Yhdysvalloissa löyhempiä ja niiden pakottavuutta verkkokauppojen osalta ei ole erikseen määritelty. Oikeuskäytäntö ja viranomaisten ohjeistukset ovat kuitenkin laajentaneet ADA:n soveltamisalaa kattamaan digitaaliset palvelut. WCAG-saavutettavuusohjeet kattavat pitkälti myös Yhdysvaltojen lainsäädännön vaatimukset.

Web Accessibility Initiative ylläpitää listaa saavutettavuuslainsäädännöstä eri alueilla.

Mitä saavutettavuusvaatimukset ovat?

Verkkokaupoilta vaaditaan WCAG-saavutettavuusstandardin AA-tason noudattamista sekä saavutettavuusselosteen julkaisua.

Tällä hetkellä lainsäädännössä viitataan WCAG-ohjeistuksen versioon 2.1, uusimman julkaistun version ollessa 2.2. Vaikka sitä ei vaaditakaan, niin valvontaviranomainen suosittelee käyttämään saman tien uusinta saatavilla olevaa versiota ohjeistuksesta tuleviin lakimuutoksiin varautumiseksi.

Lisäksi verkkokaupan on lisävaatimuksena tarjottava tietoa myytävien tuotteiden ja palvelujen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos kyseisistä tuotteista ja palveluista vastuussa oleva talouden toimija, esimerkiksi valmistaja tai maahantuoja, on toimittanut kyseiset tiedot. Tämä ei kuitenkaan aseta velvollisuutta palveluntarjoajalle vaatia tai tiedustella kyseisiä tietoja, vaikka se onkin suositeltavaa.

Miten täytän saavutettavuusvaatimukset?

Saavutettavuus vaatii työtä niin suunnittelu-, toteutus- kuin testausvaiheessakin. Mikäli verkkokauppaasi ei ole varta vasten rakennettu ja auditoitu saavutettavaksi, niin hyvin todennäköisesti se ei ole saavutettava.

Saavutettavuusauditointi on prosessi, jossa arvioidaan, miten hyvin verkkosivusto, verkkokauppa tai muu digitaalinen palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset.

Auditointi sisältää verkkosivuston teknisen tarkastelun, käyttöliittymän analyysin ja sisällön selkeyden arvioinnin. Meidän kohdallamme auditointi sisältää myös sivuston testauksen näppäimistöllä ja ruudunlukuohjelmilla, tietokoneella ja mobiililaitteilla. Tällä varmistetaan, että sivusto on käytettävissä apuvälineillä.

Auditoinnin pohjalta laaditaan raportti, jossa esitetään havaitut puutteet sekä käytännönläheiset suositukset niiden korjaamiseksi, ja raportin sisältö esitellään asiakkaalle. Lopuksi laaditaan saavutettavuusseloste, mikäli palvelulta vaaditaan sellaista.

Saavutettavuusvaatimusten valvonta

Saavutettavuusvaatimusten noudattamista valvoo Etelä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) Saavutettavuuden valvonnan yksikkö.

Muutosajankohdan jälkeen verkkosivuston omistajan tulee itse ilmoittaa  puutteet saavutettavuudessa sekä suunnitelmansa niiden korjaamiseen valvontaviranomaiselle. Valvontaviranomainen julkaisee myöhemmin ohjeet ilmoituksen tekemistä varten.

Jos laissa säädettyjä saavutettavuusvaatimuksia ei noudateta, voi valvontaviranomainen esittää sivuston omistajalle huomautuksen sekä korjauskehotuksen. Valvontaviranomainen voi myös tarvittaessa asettaa sivuston omistajalle uhkasakon.

Siirtymäaika

Lähtökohtaisesti verkkokauppojen pitää täyttää yleiset ja niille määrätyt saavutettavuuden lisävaatimukset 28.6.2025 lähtien

Kuitenkin jos verkkokaupalle on tehty palvelusopimus ennen siirtymäajan päättymistä, sopimusta voidaan jatkaa normaalisti sen päättymiseen saakka, kuitenkin maksimissaan viisi vuotta siirtymäajan päättymisestä. Siirtymäajan jälkeen tehtäviä uusia palvelusopimuksia ei sallita sellaisille verkkokaupoille, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia.

Jos palveluntarjoaja kuitenkin vastaa itse verkkokauppansa tuottamisesta, täytyy verkkokaupan täyttää uudistuneet saavutettavuusvaatimukset siirtymäajan päätökseen mennessä.

Ennen määräaikaa arkistoidun sisällön, valmiiksi tallennetun aikasidonnaisen median ja olemassa olevien toimisto-ohjelmien tiedostojen ei tarvitse olla saavutettavia.

Saavutettavuusvaatimuksista poikkeaminen

Saavutettavuuspuutteet tulee kuvailla saavutettavuusselosteessa. Saavutettavuuspuutteiden kuvaaminen ei kuitenkaan anna oikeutta poiketa saavutettavuusvaatimuksista pysyvästi, vaan lähtökohtaisesti kaikki puutteet tulee korjata.

Digipalvelulain mukaan palveluntarjoaja voi poiketa saavutettavuusvaatimuksista vain, jos se ennakkoon tehdyn saavutettavuusarvioinnin perusteella voi osoittaa vaatimusten toteuttamisen aiheuttavan sen toiminnalle kohtuuttoman rasitteen, tai jos palvelun luonne muuttuisi perustavanlaatuisesti niiden seurauksena.

Kohtuutonta rasitetta koskeva arviointi pitää toistaa palveluun tehtävien muutosten myötä, valvontaviranomaisen pyynnöstä tai vähintään viiden vuoden välein. Arviointi on dokumentoitava ja säilytettävä viiden vuoden ajan siitä, kun kyseistä digitaalista palvelua on tarjottu, ja se tulee voida pyydettäessä toimittaa valvontaviranomaiselle.

Tilaa saavutettavuusauditointi meiltä!

Jos haluat varmistaa verkkokauppasi saavutettavuuden, niin tarjoamme mielellämme sen saavutettavuusauditoinnin sekä saavutettavuusselosteen laatimisen asiantuntijoidemme toimesta.

Meillä on paljon kokemusta niin saavutettavien verkkokauppojen rakentamisesta, olemassa olevien verkkokauppojen saavutettavuusauditoinnista kuin myös saavutettavuuden korjauksista, joten pystymme myös suorittamaan vaadittavat korjaukset itse.

Uusien saavutettavuusvaatimusten määräajan lähestyessä yhä useammalla organisaatiolla tulee tarpeen päivittää verkkokauppansa. Tämän vuoksi kannattaa varmistaa ajoissa, että saavutettavuusvaatimukset täyttyvät.

Lue lisää saavutettavuusauditoinnistamme

Ota yhteyttä myyntiimme

Kirjoittajat


Muita kirjoituksia